איך לעצב גינות מאכל אקולוגיות

גינות מאכל אקולוגיות הן גינות שצמחים בהן גידולי מאכל – תבלינים, ירקות ופירות, ולא נעשה בהן שימוש בחומרי הדברה קונבנציונאליים. יש נטייה לחשוב שגינת מאכל היא פרויקט קשה ומעבר ליכולת האדם הפרטי, אבל למעשה – כל אחד שרוצה יכול לגדל בגינתו צמחי מאכל מעולים, אם רק ישים לב למספר דגשים או יקבל עזרה ראשונית מבעלי מקצוע.

 

אדמה

אדמה שגדלים בה צמחי מאכל צריכה להיות אדמה עשירה ומדושנת. אפשר להשיג שק של תערובת שתילה מועשרת בכל משתלה, ורוב המשתלות יכולות לספק גם ערכה לבדיקת אדמה. כמובן – אם תבחרו להיעזר בשירותיה של חברה שמתעסקת בתהליך של עיצוב גינות – הם ידאגו לספק את האדמה המתאימה ביותר. בחלוף הזמן ועם צמיחת הגידולים שלכם יהיה צורך לשוב ולדשן את האדמה מפעם לפעם, מפני שהצמחים מנצלים את המינרלים וחומרי הדשן שבה.

 

כלי עבודה

בהנחה שתרצו לבנות את הגינה במו ידיכם, תזדקקו למספר כלי עבודה בסיסיים: מעדר, מגרפה, קלשון גינה, מזמרה ומריצה. אם כל אלה נשמעו כמו מילים מומצאות – אל דאגה! במשתלה הקרובה או בחנות ציוד עבודה ידעו לספק ולהסביר. כל הכלים נועדו לעזור לעבד או לשנע את האדמה או את הצמחים עצמם.

 

השקייה

גידולי מאכל זקוקים לרוב לכמות רבה של מים. על מנת שלא לבזבז זמן בכל יום על השקיית כל הצמחים – רצוי להתקין מערכת השקייה של טפטפות. קיימות בשוק מערכות השקייה עם שעון שמופעלות אוטומטית בשעה מוגדרת מראש. חשוב לזכור שגם השקיית יתר איננה רצויה, ושהיא עלולה לגרום לריקבון של השורשים ולמוות של הצמחים. בעלי מקצוע יוכלו לעזור ולכוון את מינון ההשקייה המדויק לכל סוג גידול.

 

שמש

רוב גידולי הירק אוהבים שמש, וזקוקים לשמש ישירה למשך לפחות 6 שעות כל יום. זה פרט שחשוב לזכור כאשר מתכננים את המיקום והפריסה של ערוגות הירק, מפני שלאורך היום יכולה להיות תאורה שונה במקומות שונים בגינה. קיימים צמחים מסוימים שעשויים להעדיף שמש פחות חזקה או פחות זמן שמש, ורצוי לבדוק לגבי כל צמח בצורה פרטנית ולמקם בהתאם.

 

גינה עונתית

גידולים שונים משגשגים בעונות שנה אחרות, ונקלטים בצורה המיטבית כאשר שותלים אותם בעונה ההולמת להם. בחודש פברואר למשל, לקראת האביב, רצוי לזרוע כוסברה ופטרוזיליה,ואפשר לשתול קולרבי כרוב. במרץ מומלץ לזרוע צמחי תבלין כמו רוזמרי ומרווה, ואפשר כבר לשתול שתילים של ירקות כמו עגבניות ופלפלים. כך מתקדמות עונות השנה והצמחים שמומלץ לשתול לקראת כל אחת מהן משתנים. קיימים גם צמחים שיכולים לגדול בשמחה בכל חודשי השנה, למשל אזוב (מוכר יותר כזעתר).

 

לסיכום

גינת ירק יכולה להיות פינת החמד שלכם בבית, אותה אתם יכולים לטפח באהבה ולהפיק ממנה אוכל מזין ובריא. אפשר לבנות ולתחזק אותה לבד בדגש על המרכיבים החשובים ביותר לצמיחת הגידולים, ואפשר להיעזר בצוות מקצועי.

עיצוב גינות