איך נכות יכולה לפטור ממס הכנסה?

הממשלה מכירה באתגרים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות, ומציעה צורות תמיכה שונות. תמיכה אחת כזו היא הפטור ממס הכנסה ליחידים עם מוגבלות. מאמר זה נועד לבחון את הדרכים השונות בהן ניתן לקבל פטור ממס הכנסה בישראל בשל נכות, תוך הדגשת הביטויים הספציפיים המשמשים לזכאות להטבה זו. 

 

פטור לאנשים עם מוגבלות

יחידים בישראל שהוכרו כנכים בצורה רשמית יכולים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה. רשויות המס מתחשבות בגורמים שונים כמו דרגת הנכות, ההשפעה על כושרו של הפרט לעבוד או להרוויח הכנסה וסוג הנכות. פטור זה משמש כהכרה באתגרים הנוספים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות, ומטרתו להקל על הנטל הכלכלי שלהם.

פטור ממס הכנסה

הקלות במס בגין הוצאות רפואיות מיוחדות

דרך נוספת לקבלת הקלות מס היא באמצעות קבלת החזר על הוצאות רפואיות מיוחדות. ישראל מעניקה הקלות במס על הוצאות שנגרמו עקב טיפולים רפואיים, תרופות, עזרים ומכשירים הנדרשים לבעלי מוגבלויות. יחידים יכולים לתבוע ניכויים עבור הוצאות כאלה בעת הגשת דוחות המס השנתיים שלהם – כך תאושר הפחתת הכנסתם החייבת במס, אשר תוביל לחבות מס נמוכה יותר.

 

פטור למקבלי קצבאות נכות

אנשים המקבלים קצבת נכות זכאים פעמים רבות לפטור ממס הכנסה. הטבות כספיות אלו ניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי לתמיכה באנשים עם מוגבלות, שאינם מסוגלים לעבוד או להרוויח הכנסה מספקת. על ידי פטירת תשלומים אלה ממס הכנסה, הממשלה מבטיחה שאנשים יכולים להשתמש בכספים אלה כדי לענות על הצרכים החיוניים שלהם, ולכסות את ההוצאות הדרושות, ללא עומס כספי נוסף.

 

פטור לנכויות פיזיות קשות

אנשים עם מוגבלות פיזית חמורה, המגבילה באופן משמעותי את ניידותם או את יכולתם לבצע פעולות יומיומיות, עשויים להיות זכאים לקבל פטור ממס הכנסה. מוגבלויות אלו יכולות לכלול שיתוק, קטיעה או מצבים הדורשים שימוש במכשירי עזר לתנועה.

חומרת הנכות מוערכת על ידי אנשי מקצוע רפואיים, ומוכרת על ידי רשויות המס לקביעת זכאות לפטור ממס. פטור זה מכיר באתגרים הכלכליים הנוספים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות פיזית חמורה, ומטרתו לספק להם הקלה כלכלית ונפשית.

 

פטור ממס למחלות כרוניות

אנשים עם מחלות כרוניות, הדורשות טיפול רפואי מתמשך ומשפיעות על יכולתם לעבוד, עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה. מחלות כרוניות כמו סרטן, טרשת נפוצה או מחלות אוטואימוניות עלולות לגרום להוצאות רפואיות משמעותיות ולירידה ביכולת ההשתכרות.

רשויות המס מתחשבות באופי המחלה, בהשפעתה על כושר העבודה ובמשך הטיפול הרפואי, בעת קביעת הזכאות לפטור ממס. פטור זה משמש להקלת הנטל הכלכלי הכרוך במחלות כרוניות, ותומך ביחידים בשמירה על בריאותם תוך שמירה על יציבותם הכלכלית.

 

פטור ממס לאנשים עם מוגבלויות נפשיות

אנשים עם מוגבלות נפשית, כגון דיכאון חמור, הפרעה דו קוטבית או סכיזופרניה, עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה. מוגבלויות בריאות הנפש יכולות להשפיע באופן משמעותי על יכולתו של אדם לעבוד ולהרוויח הכנסה, עקב האתגרים הקשורים למצבו.

רשויות המס מעריכות את חומרת הנכות הנפשית ואת השפעתה על יכולתו של הפרט לעסוק בשכר לצורך קביעת זכאות לפטור ממס. פטור זה מכיר באתגרים הייחודיים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות נפשית ומטרתו להעניק להם תמיכה כלכלית.

פטור ממס הכנסה

הטבות מס למעסיקים המעסיקים נכים

במאמץ לקדם הכלה ושוויון הזדמנויות לאנשים נכים, ממשלת ישראל מציעה הטבות מס למעסיקים שמעסיקים עובדים נכים. הטבות אלו כוללות פטורים ממסי שכר מסוימים או מהפרשות מעסיק מופחתות. על ידי תמריץ המעסיקים להעסקת אנשים נכים, הממשלה שואפת לשפר את סיכויי התעסוקה שלהם ואת עצמאותם הכלכלית, וכך בסופו של דבר להפחית את הסתמכותם על קצבאות הנכות.

 

פטור מס הכנסה למשתתפים בתוכניות שיקום מקצועי

יחידים המשתתפים בתכניות שיקום מקצועי, עקב מוגבלותם, עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה על ההכנסה שנצברה בעקבות השתתפות בתכניות אלו. תכניות שיקום מקצועי מכוונות לצייד אנשים עם מוגבלות בכישורים ובהכשרה הדרושים כדי להשיג תעסוקה הולמת. על ידי פטור ממיסוי על הכנסות שהושגו בתוכניות אלו, הממשלה תומכת במשתתפים במסעם אל עבר עצמאות כלכלית.

 

סיכום

לפטור ממס הכנסה יש תפקיד חיוני בשיפור הרווחה הכלכלית של אנשים עם מוגבלות בישראל. באמצעות אפיקים שונים כגון סטטוס נכות מוכר, הקלות במס בגין הוצאות רפואיות, קצבאות נכות, הטבות מס למעסיקים ופטור ממס על הכנסות מתוכניות שיקום מקצועי, הממשלה מבטיחה שלאנשים עם מוגבלות תהיה גישה למשאבים הכספיים הדרושים. על ידי מתן פטורים אלה, ישראל מקדמת את ההכלה, תומכת בשוויון הזדמנויות ומעצימה אנשים עם מוגבלויות לנהל חיים מספקים.

פטור ממס הכנסה