בדק בית לפני קנייה

רכישת דירה היא לעיתים קרובות הרכישה הגדולה והמשמעותית ביותר שנבצע בחיים. לרוב היא גם מלווה בהתחייבויות ובהלוואות לטווח זמן ארוך, ולמרות זאת, בגלל הלהיטות לרכוש דירה, רבים לא מבצעים את הבדיקות הבסיסיות לגבי הנכס שאותו הם קונים. הבדיקה הזאת נקראת בדק בית ועל כך תוכלו לקרוא במאמר הבא.

 

מה זה בדק בית?

בדק בית הוא מושג המתאר סדרה של בדיקות מקצועיות בכל התחומים הנוגעים לבית. הבדיקות מתפרסות על טווח רחב של נושאים כמו חשמל, מים, ניקוז, ריצוף, טיח בעיות מבניות, ועמידה בתקנות הבנייה. למשל, דוגמה לבדיקה שלפעמים נשכחת ויוצרת לאחר מכן כאב ראש רציני היא בדיקת השיפוע באמבטיה – האם המים מתנקזים היטב?

כאשר קונים דירה חדשה, יש תקופה מוגדרת בחוק לבדק בית, שבמהלכה ניתן לזהות ליקויים והקבלן מחויב לתקנם. לא כך המצב בדירה מיד שנייה. בשני המצבים, בדק בית לפני קניה הוא חשוב מאוד לביצוע, כי לאחר מכן תהיו כבולים וגם לא תוכלו להתמקח על המחיר.

מה זה בדק בית

מי מבצע בדק בית?

בדק בית מבוצע על ידי מומחים לבדק בית. היתרון של מומחים בא לידי ביטוי בהבנה שלהם ובהיכרות שלהם עם תחומים מאוד שונים שנוגעים לבית. היכולת של מומחה להבין גם בחשמל, גם באינסטלציה וגם בתקנות הבנייה היא קריטית לביצוע מקיף ושלם של בדק בית, כך שהמוכר או הקבלן לא יוכלו להסתיר מעיניו כלום. לרוב, למומחה יש רקע באדריכלות או הנדסה, עם למידה של שאר התחומים בקורסים מקצועיים שמשלימים את הידע.

 

זיהוי בעיות פוטנציאליות

תפקידו של בדק בית מקצועי הוא לא רק לזהות בעיות שיש כרגע אלא גם בעיות שיתפתחו בהמשך. זהו תפקיד קריטי כיוון שקבלנים רבים נוטים לבנות מהחומרים הזולים ביותר, שבתקופת זמן קצרה מאוד יכולים להתבלות ולהפסיק לתפקד, וכך ליצור בעיות בדירה חדשה בת שנה או שנתיים. בודק בית איכותי יזהה את הבעיות האלה, וכך תוכלו לדרוש את הטיפול בהן ולחסוך כסף רב בעתיד.

זיהוי בעיות פוטנציאליות

למה חשוב לבצע בדק בית?

דירה חדשה היא השקעה אדירה, אבל הלהט לקנות אותה לפעמים מעוור את הקונה. במחקר שנערך בטכניון נמצא שבדירות חדשות יש סיכוי של 100%, כן 100% – למציאת תקלות משמעותיות. זה מובן מאוד כיוון שבנייה זהו תחום מורכב מאוד, והדירה מורכבת מאלפי פרטים שצריכים לעבוד ביחד, שלא  תופעלו לפני שהיא אוכלסה, ולכן הגיוני מאוד שיהיו בעיות שלא טופלו. כדי לחסוך את עוגמת הנפש, כדאי מאוד לעשות בדק בית מקצועי לפני קנייה.

 

סיכום

קניית דירה היא מאורע משמח מאוד, זהו החלום הישראלי שבו אנחנו משקיעים את מיטב כספנו, המרץ שלנו התקוות והחלומות. לכן כדאי להסתכל מעבר לסכום הנקוב על הנייר, ולבדוק את הנכס בדיקה יסודית שתחסוך בעתיד גם עוגמת נפש וגם כסף רב.

בדק בית לפני קנייה