הכירו את בעלי המקצוע שאחראים על התקן לבניה ירוקה

בנייה ירוקה היא גישת תכנון ובנייה של ערים ושכונות מגורים, ששמה דגש על ניצול מירבי במשאבי הטבע הקיימים, ללא פגיעה בהם. המטרה המרכזית של

בנייה ירוקה היא יצירת מתחם מגורים או עבודה נוח ונעים מחד, אך עם פגיעה מינימאלית בטבע מאידך.

בעולם המערבי ישנן תקנים שונים להגדרה של בנייה ירוקה, ואף בישראל ישנו תקן רשמי של המשרד להגנת הסביבה.

על תקן זה אחראים בעלי מקצוע רבים.

 

עקרונות ודגשים בבנייה ירוקה

לבנייה ירוקה ישנן כמה עקרונות מפתח ודגשים שיש לשים אליהם לב. העקרון החשוב ביותר בבנייה ירוקה הוא שימת לב למקום בו מתבצעת הבנייה, תוך בדיקה מעמיקה של מזג האוויר באותו אזור, סוגי אדמה ומשאבי טבע שונים שיש שם. השלב הראשון בכל פרוייקט של בנייה ירוקה מצריך אנשי מקצוע רבים שיבחנו את האקלים של המקום, וכך יתאימו את הצרכים למציאות האזורית.

עקרון חשוב נוסף בבנייה ירוקה, אשר קשור ישירות לעקרון הראשון, הוא התכנון המותאם. בניגוד לבנייה רגילה, בה בדרך כלל שלב התכנון לא מתחשב מאוד במשאבי הטבע והנוף המקומי, בבנייה ירוקה משולבים כבר בשלב התכנון הראשוני עקרונות הבנייה הירוקה, וניתן דגש גדול לכל הפרמטרים שמנינו. בבנייה ירוקה הצרכים האנושיים מהווים שיקול משני לעומת אמצעי הטבע הקיימים, והתכנון נעשה תוך שילוב של שני הדברים.

 

פיקוח ויעוץ

לצורך שמירה על עקרונות הבנייה הירוקה צריך, כאמור, אנשי מקצוע רבים שידאגו לכך שהבנייה אכן תהייה כזאת. הפיקוח והיעוץ צריכים להתחיל כבר משלב התכנונים הראשוני, וצריכים להתחשב בכל האלמנטים הקשורים בפרוייקט. חברת אברגרין יועצים היא דוגמא לחברת יעוץ לבנייה ירוקה, אשר משלבת אנשי מקצוע רבים בתוך שלבי התכנון והביצוע של הפרוייקט, על מנת להביא לתוצאה מקצועית ואיכותית, עם שמירה מירבית על הטבע ויעילות כלכלית גבוהה.

הרזולוציה בה יש לתכנן בנייה ירוקה היא גבוהה ביותר. בכל ניואנס במהלך הבנייה יש להתייעץ באנשי המקצוע המתאימים על מנת להביא לתוצאה הטובה ביותר. דוגמא לרמת הרזולוציה הנדרשת היא בדיקה יסודית של מזג האוויר המקומי על מנת לבחור את אופן הבידוד הטרמי המדויק למקום בו בונים. בדוגמה זו מעורבים מומחי מזג אוויר, יחד עם מומחי בידוד ובנייה, וכמובן גם אדריכלים הצריכים לאחד כוחות על מנת לבחור את האפשרות המתאימה ביותר.

 

תו תקן

כאמור לעיל, במדינות רבות ישנו תו תקן לבנייה ירוקה, המגדיר מהי בנייה ירוקה, ומה צריך לשלב בפרוייקט על מנת להפוך אותו לכזה. בישראל התקן לבנייה ירוקה הוא וולונטרי, כלומר, אין חובה לעמוד בתקן זה, אך מומלץ לעמוד בו, ובנוסף על מנת שתוכל להגדיר את הפרוייקט כפרוייקט של בנייה ירוקה הוא צריך לעמוד בסטנדרטים של התקן. התקן הישראלי מכיל את הפרטים שעמדנו עליהם לעיל, ונותן דגש, כמובן, לאופי הבנייה בארץ.

פועלים