5 טיפים לבחירת מטפלת לקשישים

אבא ואמא הם תמיד אבא ואמא, דווקא לכן קשה כל כך כשמגיע היום בו הם הופכים תלותיים ומוגבלים בתפקוד. זה הזמן להכיר להם טובה על כל השנים שהיו שם בשבילנו, ולעשות הכל כדי שגם התקופה הקשה תעבור עליהם עם מקסימום תמיכה וסיוע. אז איך בוחרים מטפלת לקשישים שתהיה שם בשבילם באמת?

 

מתי יש צורך במטפלת לקשישים?

יש מצבים רבים בהם קשיש או קשישה זקוקים לעזרה וטיפול. רמת העזרה הנדרשת משתנה ותלויה במצב הרפואי והתפקודי של הקשיש.

 

באופן כללי, יש להבחין בין קשישים הזקוקים ל-2 סוגי עזרה:

  1. השגחה – חולים שמתמודדים עם הפרעה בהבנת המציאות זקוקים להשגחה, כדי למנוע מסוכנות. למשל: חולים באלצהיימר, דמנציה, אמנזיה, ומגבלות פסיכיאטריות. לעומתם, גם חולים ללא מגבלה קוגניטיבית-פסיכולוגית עשויים להזדקק להשגחה בגלל מצב רפואי העלול לתקוף אותם, כגון – אפילפסיה.
  2. טיפול וסיעוד – המילה סיעוד מתקשרת אסוציאטיבית למצבים קשים יותר מאשר המילה טיפול, שעדיין נייטרלית. למעשה, כל טיפול שמטרתו לסייע לאדם בתפקוד כל שהוא מהווה סעד מסוים. אך יש רמות שונות ורבות של סיעוד למצבים שונים ובסוגי תפקוד שונים: אינו דומה סיוע בניהול משק בית, עריכת קניות או לקיחת תרופות לסיוע באכילה והיגיינה אישית.

לא כל קשיש.ה שזקוקים לסיוע זכאים לגמלת סיעוד. במצבים מסוימים, למרות צורך בהשגחה ואף בעזרה כלשהי, אין זכאות לכך. כדאי להיעזר בשירות מטפלת לקשישים פרטי. זהו שירות איכותי יותר בכל מקרה.

 

טיפים לבחירת מטפלת לקשישים:

  1. נקפיד לבחור מטפלת שעברה הכשרה ייעודית לצורך הקשיש.ה. למשל, אם מדובר בחולה דמנציה יש צורך בהכשרה מסוימת, אם מדובר בחולת סוכרת יש צורך בהכשרה מתאימה. פעמים רבות, למרבה הצער, ישנה תחלואה כפולה בין מגוון מחלות ומצבים רפואיים, לכן נדרשת הכשרה מקיפה. בכל מקרה ובכל מצב חשוב שהמטפלת תהיה בוגרת קורס החייאה!
  2. נוסף להכשרה הרפואית, חשוב שהמטפלת תהיה בקיאה גם בנושאים פרא-רפואיים כמו ריפוי בעיסוק. לפעמים קל להתפתות לעשות הכל במקום אדם מוגבל, בשעה שאם הוא יתרגל שוב ושוב הוא יצליח לעשות דברים בעצמו. לכן, חשוב שהמטפלת תקפיד גם על פעילות גופנית לקשיש וסיוע בתפקוד, בהתאם להמלצות הרפואיות.
  3. מטפלים שלהם ניתן ליווי ותמיכה – לא קל לטפל, לסעוד ולתמוך באדם מוגבל. במצבים קיצוניים מדובר בחולים סופניים שהולכים לקראת פרידתם מהעולם. מטפל שזוכה לתמיכה יצליח להחזיק עצמו ולתת מכוחו גם לקשיש. בנוסף, ליווי מתאים ידריך אותו בתפקוד והעזרה הנדרשים.
  4. נבחר בגוף המעניק שירותי התאמה אישית לקשיש, כזה שיש לו מגוון רב של מטפלים ומטפלות בזמינות גבוהה ושידע לבחור מביניהם את המתאים.ה ביותר.

גם בתקופות קשות אפשר לעשות את המקסימום כדי להקל. מטפלת לקשישים באופן פרטי, לתמיכה וליווי ברמה הגבוהה ביותר. להורים שלנו, מגיע!

מטפל ואישה