טעות קריטית או אנושית? כך תדעו

טעויות הן חלק בלתי נפרד מחיינו. אם הן לא היו קורות, כנראה שחיינו היו משעממים מאד. כל חיינו מתנהלים על ציר שאמור לעבוד חלק, אנחנו מייצרים לעצמנו סוג של תוכנית בראש ומכאן מאמינים שהכל יסתדר. אבל וזוהי עובדת חיים שמרפי זיקק אותה לאמירה, אם משהו יכול להשתבש, זה אכן יקרה. הוסיפו על כך חבורת הקומיקאים הבריטית של מונטי פייטון שטענו, תמיד תצפה לבלתי צפוי. וכך למעשה אנו מתנהלים בין טעות אחת לאחרת. אך בכל זאת לא כל הטעויות הן קריטיות, רבות מהן נובעות מעצם היותנו אנשים שעושים דברים. אז מהי טעות קריטית, ומהי טעות אנושית? בואו ננסה להבין.

 

טעות אנושית

לטעות זה אנושי. כולנו מבצעים טעויות כל יום. האמרה הידועה היא שמי שלא עושה, לא טועה היא כנראה אמירה נכונה. החיים שלנו מורכבים מאין סוף פעולות ברצף בלתי נגמר המלווים את חיי היום יום שלנו. מכיוון שאין שום סיכוי שנבצע את כלל הפעולות שלנו ללא טעות, הופך את העובדה שטעויות, הן פשוט חלק מהחיים. הטעויות שאנחנו עושים הן לרוב קטנות ולא מורגשות, הן אנושיות, כמו למשל לא לקחת מטריה ביום גשום, או לא לשים טלפון על שקט הן מוגדרות טעות אנושית לא נעים אבל בטח לא נורא. אז אם כך מה היא טעות קריטית.

 

טעות קריטית

טעות קריטית היא טעות שההשפעה שלה יכולה לשנות גורלות של אנשים. אנו משתמשים בביטוי טעות קריטית למגוון רב של תחומים שברור שלא כולם עונים לאותה הגדרה של קריטית. האם טעות קריטית היא טעות המסכנת חיים, לדוגמא אי ציות לרמזור אדום בשל הסחת דעת, או שוער כדורגל שהשמיט כדור וגרם להפסד של קבוצתו? האם טעות קריטית היא טעות של עובד שבעקבותיה יגרם נזק כספי לחברה? קשה להצביע על השאלה מהי טעות קריטית, מה שבטוח יש לה השפעה גדולה ולרוב מיידית על הנעשה אצל מי שביצע אותה.

 

איך נדע להבחין בין טעויות?

ההבחנה בין שני סוגי הטעויות היא הבחנה סובייקטיבית, כלומר בעיני המתבונן. ננסה לתת כמה פרמטרים להשוואה.

  • מידת הנזק, ככל שמידת הנזק תעלה, כך הטעות תהיה קריטית יותר, אם אין לה השפעה, היא תישאר בגדר, טעות אנושית
  • מידת ההשפעה. ככל שמידת ההשפעה של הטעות על תהליך מסוים, או אירוע מסוים גדלה, כך היא תהפוך לקריטית יותר
  • פגיעה בנפש, כמובן שטעות שתוביל לפגיעה בבני אדם, תסווג מיידית כקריטית.

 

לסיכום

טעויות הן חלק מחיינו, ככל הנראה לא תהיה לנו אפשרות למנוע אותן. אולם חשוב לדעת לעשות את האבחנה ולהימנע מטעויות קריטיות. נכון שלרוב במצבים בהם נזהה סיכון מסוים נהיה דרוכים ולרוב נמנע מטעויות, אך העובדות מראות שאין לנו יכולת להתחמק מטעויות שכאלו. אז איך יודעים אם טעות היא קריטית, לרוב אנחנו פשוט יודעים.

תמרור כביש