מהו התפקיד של יועץ תנועה וחנייה?

יועץ תנועה וחנייה הוא מי שאחראי על עיצוב תוכנית תנועתית שתכלול את דרכי הגישה לבית, תכנוני חנייה יעילים ביחס לתנאי הרחוב, העיר וביחס לשעות התנועה הערות באזור המגורים, למשל ברחוב שבו רוב השעות שבהן יש הרבה מכוניות הוא בבוקר ניתן לתכנן את הדברים אחרת מאשר בערב.

 

חשיבות התכנון

ישנה חשיבות רבה לתכנון מערך תחבורתי נכון. חנייה שלא ממוקמת להלכה יכולה להוביל לחסימת הרחוב, לחוסר נוחות, הרבה רעש ואף סכנות, למשל להולכי הרגל.

לעומתה, חנייה שמתוכננת היטב עם שביל גישה, תהיה נוחה, יהיה קל להיכנס ולצאת ממנה, דבר שמשפיע באופן יום יומי על איכות החיים ותותיר תנועה חלקה ברחוב.

הקצאות של חנייה יכולות להיות משאב קרקע יקר ערך ויש לשים לב כיצד לתכנן אותו באופן שיעלה את הערך של הנכס ולא יהיה בזבוז של קרקע לא יעילה.

כמובן שמדובר לתכנון לטווח ארוך שכולל התחשבות בסוגיות של בנייה עתידית, היקפי תנועה שמיועדים להיות ברחוב בהתאם לגידול באוכלוסייה, פרויקטים של בנייה באזור וכיוצא באלו, זאת על מנת למנוע פקקים עתידיים.

כמובן שעבודתו של יועץ תנועה וחנייה לפרויקט של בניין מגורים שונה מעבודתו עבור בית פרטי או משרד משום שסך השיקולים שונה לחלוטין וכולל פרמטרים רבים שיכולים להשפיע מהותית על אורח החיים של כל הסובבים.

 

תחומי סמכויות נוספים של יועץ התנועה והחנייה

מלבד ההיבט התכנוני של הסדרי החנייה שיתאמו באופן מיטבי לכל צורכי החיים של הלקוחות, היועץ מכין את הנספח הרלוונטי במטרה לקבל את כל האישורים הדרושים מהרשויות המקומיות והתכנוניות.

חתימתו של היועץ היא הכרחי לשם מילוי טופס ארבע (טופס משמעותי שדרוש להמשך הבנייה של הפרויקט). כמו כן, הוא מלווה את הלקוח במידה וישנו צורך לעשות שינויים בהקצאות התכנוניות (שינוי בתב"ע דורש חתימת יועץ תנועה) לשם הסדרי חנייה מול הרשויות.

ליועץ התנועה והחנייה סמכויות נוספות, שיכולות להיות רלוונטיות גם לפרויקטים גדולים, בין היתר תכנון של גשרים וחניונים. במידה ומדובר בפרויקט של בניינים המחוברים אלו לאלו סמכויות אלו יכולות להיות משמעותיות גם הן.

 

דברים שחשוב לשים לב אליהם כשוכרים את שירותיו של יועץ תנועה וחנייה

טווח המחירים של יועצי התנועה הוא רחב, ככל שמדובר ביועץ ותיק עם ניסיון של שנים עם עבודה מול רשויות והוא חלק מתכנון גדול של חברה לתכנון הנדסה מקיף, היועץ כמובן יהיה מאוד בקיא ובכוחו לקדם באופן יעיל את התוכניות הדרושות אולם מחירו יכול להיות גבוה, דבר שכמובן משתלם ביחס לרווחים העתידיים.

לא מומלץ לשכור יועץ תנועה וחנייה שאינו מנוסה, משום שכפי שניתן לראות, ההשלכות של תכנון תנועתי לקוי יכולות להיות הרסניות – פקקים, רעש, בזבוז מקום ואף סכנה. יועצים שלא מנוסים בעבודה מול הרשויות עלולים לעכב את הפרויקט עצמו.

חנייה