מהו ייפוי כוח – והאם הוא תקף גם בתהליכים של מעבר דירה

המציאות המשפטית שקיימת בישראל דורשת מאתנו הרשאה רשמית, כדי שנוכל לבצע פעולות משפטיות בשמו של גורם אחר. מדריך זה יצא לבדוק את הדרך הטובה ביותר שמאפשרת  ליישם את הפעולה הזו. הישארו כאן ותגלו מה הקשר בין ההליך לייפוי כוח, מתי נהוג להשתמש בו והאם הוא תקף למצב שבו אדם עובר דירה. 

 

ייפוי כוח – ההגדרה המשפטית

נפתח תחילה בהגדרה של המונח שלשמו התכנסנו כאן היום. נציין שמדובר במסמך שמשמש הרשאה משפטית שניתנת לאדם (שמוגדר על פי החוק כ – "מיופה הכוח") מטעם השולח (שמוגדר כ – "מייפה כוח").

המטרה של ייפוי הכוח היא לאפשר למיופה הכוח לבצע כל מיני פעולות משפטיות, בהתאם להנחיות שימסרו על ידי מיפה הכוח. ראוי לציין שיש למסמך זה חשיבות גבוהה והוא מעוגן בחוק כחלק מחוק שנקרא "חוק השליחות".

עוד

המקרים שבהם נעשה שימו בייפוי הכוח

ראוי שנתעכב לרגע על השימושים הנפוצים ביותר של ייפוי כוח לפני שנעמיק בקשר שבא לידי ביטוי בינו לבין מעברי דירה. מדובר בעיקר בהליכים שמצריכים אישור של מיופה הכוח בהקשרים אלה:

  • פתיחת חשבון בנק
  • שיעבוד נכסים
  • אישור לביצוע הליך רפואי
  • התנהלות מול מוסדות וגופים ממשלתיים

התחום העסקי בחיינו היה יכול להיות מצומצם מאוד, אם היינו חיים בעולם מקביל שבו אדם היה חייב להתייצב כדי לחתום על מסמכים עסקיים בעצמו (ללא אפשרות להשתמש בייפוי הכוח). עובדה זו מאפשרת להבין את החשיבות של ייפוי הכוח בכל הנוגע לחיי המסחר והנדל"ן.

 

האם ייפוי הכוח תקף גם במעבר דירה?

ייפוי הכוח מאפשר לבצע החלטות עבור אדם אחר. כך שניתן להשתמש בו גם במצבים של מעבר דירה. שכן, יכול להיות מצב שבו אדם לא יוכל להגיע למשרד של בעל מקצוע מסוים ולחתום בעצמו על המסמכים. כך שיש מי שיכול לבצע את ההליך במקומו.

 

באילו מקרים אין תוקף לייפוי הכוח?

הכותרת שמופיעה בתחילת המדריך רמזה על הגבלה שעשויה לבוא לידי ביטוי בעת השימוש בייפוי כוח עבור מעבר דירה. נסביר בחרנו להציג את העניין בניסוח שכזה, משום שמדובר בסברה שגויה שרבים תוהים לגביה.

עכשיו, לאחר שהגענו למסקנה נחרצת לגבי סברה זו, ניתן להציג את המצבים החריגים שבהם לא ניתן להשתמש בייפוי כוח. נציין שהמצב הבולט ביותר נוגע להפקדת צוואה ובנוסף אליו יש גם את התרחיש שבו מייפה הכוח הולך לעולמו. שכן, עזיבתו את העולם מבטלת באופן מידי את תוקפו של ייפוי הכוח.

 

מילים אחרונות לסיום

בשלב זה את מכירים בהגדרה המשפטית העדכנית של ייפוי כוח וברור לכם שניתן להשתמש בו במעברי דירה. כעת, נותר לכם רק לפנות לעורך דין שינסח עבורכם ייפוי כוח יחד עם הנציג שאתם סומכים עליו, כדי שזה ישמש אתכם מעתה ואילך.

עוד