מהו מבנה מסוכן?

קיימים בישראל היום מספר לא מבוטל של מבנים, אשר כל אחד מהם נחשב למבנה מסוכן. מדובר לרוב על מבנה ישן אבל לא רק, הגדרת מבנה מסוכן מוגדרת לפי מספר כללים שעליהם נדבר בכתבה הקרובה. כמו כן, חשוב לציין כי מבנה מסוכן לא מוגדר ככזה רק לפי הנראות שלו. במידה ואתם מחפשים מידע אמין על מבנים מסוכנים הגעתם למקום הנכון. 

 

הגדרת מבנה מסוכן

כאמור מבנה מסוכן אינו מוגדר מסוכן רק על פי הניראות שלו, אלא מדובר על מבנה שיכול להביא מפגעים לדיירי המבנה. דיירי המבנה פירושו  – כל מי שמשתמש במבנה, בין אם זה לצורך דיור ובין אם זה לצורך עבודה. בנוסף, מפגעים יכולים להיות מגוון רחב של דברים, כמו מפגע של הופעות חיות כמו נחשים, עטלפים או חולדות, אבל מפגע יכול גם להגיע גם לרמה גבוהה יותר מבחינה פיזית, כמו ציוד ישן, אינסטלציה, חשמל וסכנת התמוטטות. למעשה, כל דבר שעלול לגרום לפציעה או מוות בקרב הדיירים יכול לגרום למבנה להיחשב מסוכן.

מסוכנות של בניין

מי אמור לטפל במבנה מסוכן?

כאשר מתייחסים להגדרת מבנה מסוכן, מתייחסים לליקויים הקיימים במעטפת החיצונית שלו או בחדר המדרגות. כל ליקוי שעלול ליצור סכנה לציבור, כמו למשל נפילת אבנים רופפות, מרפסות או מעקות רופפים, ונפילת ברזל שמשמש להחזקת המבנה, מצריכים טיפול.

למעשה, לא מדובר בליקויים שקיימים בתוך הדירות, אלא בליקויים הקיימים במבנה החיצוני של הבניין, לכן זו אחת הסיבות שדורשים מכל דיירי הבניין לממן את הטיפול בליקויים הללו.

 

דרגות בהגדרת מבנה מסוכן:

קיימות שלושה דרגות הקובעות מהו מבנה מסוכן,  כאשר כל דרגה קובעת את מידת החומרה של המבנה.

 

רמת מסוכנות נמוכה

מבנה מסוכן בהגדרה זו מתייחס למבנה יציב, אך יש סכנה כי חלקים ממנו עלולים ליפול על עוברי אורח או על בניינים סמוכים. הטיפול במבנה זה הוא חיזוק וטיפול במקומות מועדים, ואין צורך בהריסתו.

 

רמת  מסוכנות בינונית

כאשר מתייחסים אל מבנה ברמה זו,  כניראה שמבנה זה או חלקים ממנו אמור להוות סכנה ממשית למשתמשים בו, או למבנים הסמוכים. את המבנה הזה יש להרוס או לאטמו כיוון שלא ניתן לשפץ אותו.

 

הרמה הגבוהה ביותר – רמת מסוכנות גבוהה

מבנה מסוכן בדרגה זו הוא שעלול ליפול על הדיירים או על בניינים אחרים בשכונה, באופן מידי. אופן הטיפול במבנה כזה הוא רק בדרך אחת – יש להרוס אותו במיידי ולפנות את הדיירים ממנו בסיוע המשטרה.

 

מי מטפל במבנה מסוכן?

האחראיים על טיפול במבנה מסוכן הם מהנדסי בניין עם רישיון, לרוב אלו יהיו מהנדסי בניין של  החברה למבנים מסוכנים.  אחריות הטיפול במבנה מסוכן כוללת בדיקה על מצבו הכולל של הבניין, ובמידה ואכן קיימים בו ליקויים שונים, העלולים להוות מפגע, על הבודק לגשת בדחיפות אל קבלן על מנת לתקן את כל הליקויים.

הקבלן יקבל רשימה של הליקויים ויבצע את התיקונים כנדרש ובזמן קצוב, בהתאם לחומרת הליקויים, על מנת שדיירי הבית יוכלו לחזור במהירות לשגרת חייהם.

 

לסיכום,

לסיכומו של עניין, מבנה מסוכן הוא ענין שיש להתייחס אליו במלוא תשומת הלב ובכובד ראש משום שעלולה להיות מעורבת במקרה זה סכנת חיים ממשית. כעת, כשאתם מודעים לגורמים הקובעים את רמת המסוכנות של מבנה, תוכלו בפעם הבאה שתלכו ברחובות להבחין לבד במבנים מסוכנים ולהודיע עליהם למשטרה וכך להציל חיים.

מסוכנות של בניין