מזוזה לדירה חדשה – איך קובעים מזוזה

נכנסתם לדירה חדשה? בשעה טובה! זה לא משנה אם אתם שוכרים דירה או שקניתם אחת, אם אתם אנשים שומרי מסורת – אתם צריכים שתהיה לכם מזוזה בכניסה לבית (ויש מי שמהדר שגם בכניסה לכל חדר).

אבל למה צריך לשים לב כשקובעים מזוזה? האם יש ברכה מיוחדת לאירוע? ואיך בכלל אתם יכולים לדעת אם המזוזה שלכם ראויה לברכה? כל זאת בטקסט שלפניכם.

 

מה חשוב לדעת כשקובעים מזוזה

קביעת מזוזה במקום מגורים חדש (או ישן, אם אתם עוברים תהליך של התחזקות) היא מצווה גדולה מאוד. אבל לפני שקובעים את המזוזה, יש עוד כמה מצוות שאתם יכולים להרוויח בדרך – קנייה של בתי מזוזות, ובדיקת הקלף של המזוזה.

כיום ניתן לקנות בתי מזוזה מכל מיני צורות. החל מבתי מזוזה פשוטים מפלסטיק ועד בתי מזוזות מעוצבים. בית המזוזה הוא החלק שתראו, אבל החלק הקדוש באמת נמצא בפנים – הקלף. לכן חשוב גם לוודא שהקלף כשר לשימוש אצל סופר סת"ם (ראשי תיבות של ספרי תורה, תפילין ומזוזות) מוסמך.

 

יש דבר כזה כשרות למזוזות

ההלכה היהודית קובעת בפרטים מאוד מדויקים מה צריך להיות כתוב על הקלף של המזוזה, וגם איך הטקסט צריך להיות כתוב. סופר הסת"ם יבדוק שמדובר בקלף כשר, ושמדובר בטקסט שנכתב בדיו ולא בהדפסה ממוחשבת. מזוזה שלא עומדת בקריטריונים שההלכה קובעת לא תחשב כשרה, ואסור יהיה לקבוע אותה.

 

איפה צריך לקבוע מזוזה

את המזוזה צריך לקבוע בצד ימין של המשקוף, בגובה העיניים. ככלל נוכל לומר שצריך להתקין את המזוזה בשליש העליון של המשקוף הימני, אבל כמובן שלא צמוד למשקוף העליון. את המזוזה יש כשהיא באלכסון למשקוף. כלומר, הצד העליון של המזוזה צריך להיות מוטה כלפי פנים החדר, וצידה התחתון דווקא לכיוון שאר הבית.

 

למה צריך לשים לב כשקובעים מזוזה

כשקובעים מזוזה חשוב לשים לב אל הדברים הבאים:

  1. שהקלף בתוך המזוזה כשר.
  2. שהמזוזה ממוקמת על המשקוף בהתאם למנהג ולהלכה.
  3. שהחדר אכן צריך מזוזה (למשל חדר שינה צריך מזוזה, חדר מקלחת לא צריך מזוזה).

זה הכל, רק שלושה דברים. אכן מצוות מזוזה היא מצווה עם שכר גדול ומאמץ קטן.

 

מה מברכים על קביעת מזוזה

כשקובעים מזוזה חדשה צריך לומר את הברכה הבאה:

"בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָנוּ לִקְבּוֹעַ מְזוּזָה".

אם מדובר בקביעת מזוזה בכניסה לבית חדש יש מי שנהגו להוסיף:

"בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה" או "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב".

העדות השונות נוהגות במנהגים שונים, ולכן כדאי לכם לברר מראש כיצד עליכם לנהוג.

 

סיכום

לסיכום, כל אחד יכול לקבוע מזוזה. עיקר המצווה הוא בקלף, ולא בבית המזוזה – אך יש מקום להדר. הזהרו מזיופים ותתחדשו!

 

כניסה לבית