נקי ומצוחצח: 5 טיפים לניקוי הטאבון הביתי

כל אחד שיש לו טאבון ביתי יוכל להודות שתהליך הניקוי שלו עלול להיות ארוך ומייגע. ניקוי הטאבון הביתי חשוב מאוד על מנת שיישמר לאורך כשנים למרות תנאי החום הקשים והפיח הרב שמצטבר בו. במאמר הבא ניתן לכם מספר טיפים שהם כללי יסוד לניקוי הטאבון הביתי.

 

1 – בכל חודשיים-שלוש

טאבונים עובדים על גז או על עץ ומגיעים לטמפרטורות גבוהות בהרבה מתנור ביתי. בדיוק כמו שאנו מנקים על בסיס שבועי את התנור הביתי משאריות אוכל ושמן כך גם עלינו לנקות את הטאבון, אומנם לא בכל שבוע אבל אחת לחודשיים שלוש יש לעשות ניקוי יסודי של שאריות אוכל ושומן, על מנת שהאוכל שאנו מכינים יהיה נקי וללא חיידקים.

 

2- ניקוי יבש

ניקוי יבש של טאבון צריך להיעשות עם מטלית יבשה וצמר פלדה איכותי כאשר הטאבון קר כדי לא להרוס את החומר העוטף של הטאבון. יש לשפשף בחוזקה בעזרת צמר הפלדה את כל המקומות בטאבון בהם קיים לכלוך. נתן גם להשתמש במברשת אגרסיבית יותר, אך במינימום מעורבות של מים.

 

3 – ניקוי רטוב

רצוי להימנע מניקוי רטוב ככל האפשר אבל במידה ואין ברירה אז משתמשים רק במים ולא בחומרים נוספים. נרטיב את המטלית ממש מעט עד להפיכתה ללחה ולא רטובה. אם נגזים בכמות המים אבן הטאבון עלולה להיפגע ואיכותה תרד. חשוב להשתמש במים רק כאשר הניקוי היבש לא מצליח. לאחר הניקוי הרטוב חשוב לייבש בצורה איטית את הטאבון ולחמם אותו בטמפרטורה נמוכה.

 

4 – ניקוי מבוקר

ניקוי של הטאבון הוא לרוב קשה מאחר והוא נעשה לאחר כמה חודשים שהצטבר בו פיח רב. מומלץ לנקות בצורה עדינה בעדיפות למטלית. לאחר שניקיתם עם מטלית יבשה או לחה, מחממים את הטאבון על חום נמוך מאוד על מנת שהאבן לא תתפוצץ או תיסדק ולאט לאט מגבירים את החום. יש להחליף כל כמה שנים את האבן בעקבות הצטברות הלכלוך ותנאי החום הקשים שהיא עמדה בהם.

 

5 – חיצוניות הטאבון

הטאבונים מעוצבים גם בחיצוניותם ולעיתים יש עליהם עיטורים יפים שמייפים אותם אף יותר. יש להקפיד גם על הניקוי של חיצוניות הטאבון כדי שהטאבון יישאר במראה יפה למשך שנים. יש לנקות את הטאבון רק כאשר הוא כבוי כדי שהטאבון לא יינזק או שחלילה מישהו ייפגע. גם בניקוי החלק החיצוני מומלץ להשתמש בכמה שפחות מים ולעבוד עם צמר פלדה.

ניקוי הטאבון הוא לא מורכב אך חשוב להקפיד על הכללים הבסיסיים שעליהם הסברנו במאמר- ניקוי יבש עם מטלית לחה או ספוג צמר, ניקוי בכל תקופת זמן של כחודשיים שלוש, ניקוי עדין ומבוקר כדי לא לפגוע באבן ושמירה גם על חיצוניות הטאבון שתישאר מרשימה לעין. במידה ותקפידו על כללים אלו –  תישארו עם טאבון לאורך שנים במצב מצוין.

ניקוי לשונית הבית