קורס נהיגה מונעת בזמן הקורונה

בשל הנחיות הריחוק החברתי עקב משבר הקורונה, חלו שינויים משמעותיים בכל הקשור לקורסי הנהיגה המונעת של משרד התחבורה.

המאמר יעסוק בנושא עם דגש על ההנחיות החדשות.

 

ביטול קורסי נהיגה במשרד התחבורה

נכון להיום ובמהלך 3 החודשים האחרונים שחלפו, כל הקורסים של נהיגה מונעת וקורסי ריענון הנהיגה של משרד התחבורה נדחים עקב הקורונה. בשל הנגיף ההנחיות לגבי משרדים ממשלתיים ועסקים פרטיים מורות על איסור התקהלות, ריחוק חברתי, סגרים ובידוד. שירותים רבים הופסקו או צומצמו באופן דרסטי ובכל יום חלים שינויים. לפיכך, כל ההתנהלות הקשורה למשרדי הממשלה, ביניהם משרד התחבורה, נעשית כעת באופן מקוון. למשל, הוצאת רישיון נהיגה או חידוש רישיון צריכה להיעשות על פי תור טלפוני. בעלי רישיונות נהיגה שפג התאריך שלהם, יחודשו באופן אוטומטי ולאחר תשלום מקוון יישלחו בדואר. גם נהגים שנפסל רישיונם בשל נקודות יצטרכו לטעון את טענותיהם עלי ידי תור טלפוני.

 

קורסים לנהיגה מונעת ברחבי הארץ

ישנם לא מעט בתי ספר לנהיגה מונעת המציעים קורסי ריענון בתשלום לנהגים המחזיקים ברישיון נהיגה 5 שנים, לנהגים שצברו בין 12-22 נקודות ולנהגים שצברו בין 24-34 נקודות, על מנת לשפר את מיומנויות הנהיגה שלהם ולרענן את הנהיגה מבחינה תיאורטית. כל קורס כזה אורך כ-12 שעות ובסיומו הנהגים עוברים מבחן המסכם את החומר. הנקודות של הנהגים אינן מתבטלות בעקבות הקורס. הן נשארות למשך שנתיים מהיום שניתנו וחשוב לא לצבור נקודות נוספות. למשל, אם צוברים 22 נקודות או יותר במהלך שנתיים, הנקודות יכולות להיות בתוקף לאורך 4 שנים ובנוסף מקבלים אמצעי תיקון. במידה ולא עושים את הקורס גם לאחר שנתיים הנקודות לא יבוטלו ולכן חידוש רישיון הנהיגה והסרת הנקודות לאחר שנתיים תלויות בביצוע הקורס. בשל נגיף הקורונה ייתכן ועד שלא יהיה שיפור משמעותי בעקבות החיסונים ייאלצו לוותר על הקורסים ולדחות אותם. זאת על אף שהחוק קובע שמי שאינו מבצע את הקורס במהלך חצי שנה הוא מותלה. כלומר, לא יכול לחדש את רישיון הנהיגה אם לא מבצע את הקורס ולכן הוא תלוי בו.

 

מה עושה מי שמותלה?

מכיוון שלא ניתן כעת לעבור קורסים לנהיגה מונעת ולכן גם לא ניתן לחדש את רישיונות הנהיגה, משרד התחבורה קבע שכל נהג מותלה מתחילת משבר הקורונה ועד לסוף שנת 2020 יכול להיות פטור מהתליה עד חודש מרץ 2021. כלומר, אפשר להמשיך לנהוג ללא קורס נהיגה מונעת. במידה והמצב ימשיך כך משרד התחבורה יאריך את ההקלה הזו. בתחילת המשבר נרשמו אלפי נהגים לקורסים הללו והצטברה רשימת המתנה, אך הקורסים לא נפתחו וכעת נהגים שעברו על החוק וצברו נקודות, נהנים מהטבת ההתליה. כפי שזה נראה היום משרד התחבורה מעניק "פטור" מהקורסים עד למרץ 2021 עם אפשרות הארכה עד ל-2022 בשל הרשימות והתורים שהצטברו.

 

תמרור הגבלת מהירות