4 טיפים לעריכת דוח שנתי עבור עוסק מורשה

כל בעל עסק מורשה מחויב על פי חוק לערוך דוח שנתי ולשלוח אותו למס הכנסה. בין אם העסק הוא עוסק פטור, ובין אם הוא עוסק מורשה –  ישנם בעלי עסקים רבים שמפחדים מבירוקרטיה, ועל כן בעלי עסקים מורשים מתקשים עם שליחת דוח זה.

בעלי עסקים מורשים – במידה ותחליטו להגיש את הדוח בעצמכם, וגם במקרה זו תבחרו להיעזר ביועץ מומחה לענייני המס, הכתבה הבאה בדיוק בשבילכם. המשיכו לקרוא כדי לקבל 4 טיפים איך לבצע את תהליך עריכת דוח שנתי לעסק שלכם, בצורה הטובה ביותר.

 

עבור בעלי העסקים המתחילים – מה הוא דוח שנתי עבור עוסק מורשה?

דוח שנתי עבור עוסק מורשה הוא מסמך אחד או יותר אשר מפורטים בהם כל ההכנסות וההוצאות של עסק מסוים בשנה שזה עתה הסתיימה. הדוח השנתי אמור לשקף בצורה נאמנה את כל הפעולות הפיננסיות שאותו עשה בעל העסק.

 

אילו פרטים הדוח השנתי אמור לכלול?

  יש לכלול בדוח השנתי נתונים רבים, על כן כדאי לעבוד מסודר בכל הנוגע לכך ולפעול שלב אחר שלב במילוי הדוח.

 

  • פירוט הכנסות

על הדוח לכלול פירוט של ההכנסות השונות שהיו לבעל העסק בשנה האחרונה – הכנסות שהגיעו מהעסק וגם כאלה שלא. הכנסות שלא הגיעו מהעסק יכולות להיות מגוונות, כגון: הכנסה מעבודה שניה ,השכרת דירה, רווח מהשקעות בשוק ההון, ועוד. כל ההכנסות של בעל העסק המורשה צריכות להיכלל בתוך סעיף זה.

 

  • פירוט הוצאות

הדוח השנתי יכלול את נתוני כלל ההוצאות הנחשבות להוצאה מוכרת שהיו לבעל העסק בשנה האחרונה. הוצאה מוכרת היא הוצאה שעזרה לייצר הכנסה לעסק, כמו תשלום משכורת לעובדים, הפקדות לקרנות, כגון קרן פנסיה או קרן השתלמות,  שירותי ייעוץ וניהול של העסק, קניית רכוש מקצועי, השכרת משרד, תחזוקת רכב, ועוד. כמובן כי הרשימה של אפשרויות ההוצאה המוכרת ארוכה, ולא כל הוצאה מוכרת לעסק אחד תיחשב כהוצאה מוכרת לעסק אחר.

 

  • מקדמות תשלום מס

על בעל העסק לכלול בדוח את כלל מקדמות תשלום המס, אשר שולמו בשנה האחרונה. זאת אומרת, הדוח יכלול את כלל המיסים ששולמו על ידי בעל העסק, אלו הקשורים לעסק עצמו וגם מס ששולם מהכנסות אחרות. סעיף זה נקרא גם תיאום מס, והוא מוודא שלא תשלמו מס על אותה הכנסה פעמיים.

 

  • תוספות שונות לדוח

כמו כן, תידרשו לצרף לדוח גם את הקבלות שמעידות על גובה תשלום לביטוח לאומי בשנה האחרונה.

 

טיפים לעריכת דוח שנתי

הכנו עבורכם מספר טיפים כיצד לבצע את עריכת הדוח השנתי בצורה הטובה ביותר.

  1. וודאו שהינכם עורכים את הדוח השנתי על פי הנהלים של מס הכנסה. נהלים אלו כוללים גם עמידה בלוח הזמנים שמס הכנסה הגדיר. הקפדה על זמנים היא חשובה כי אי הגשה או הגשה באיחור של הדוח השנתי מהווה עבירה פלילית ויכולה לגרור לקנסות ואפילו לכתב אישום.

  2. אל תבצעו דבר מבלי שאתם יודעים מה אתם עושים. אתם יכולים, ואף מומלץ,  להתייעץ עם מומחה במידה ואתם מרגישים שאתם צריכים.

  3. במהלך השנה הקלנדרית תשמרו את כל הקבלות הרלוונטיות שעתידות להיכלל בדוח השנתי.

  4. שמרו על סדר בקרב הטפסים והקבלות של העסק, על מנת שברגע עריכת הדוח השנתי הכל יהיה לכם מול עיניים ותוכלו להרכיב את הדוח בצורה יעילה ונוחה לקריאה.

 

לסיכום,

לסיכומו של עניין, הכנת הדוח שנתי היא עניין מורכב אך לחלוטין אפשרי. השתדלו לעבוד על פי  הטיפים בכתבה, על מנת לבצע את הכנת הדוח בצורה היעילה והטובה ביותר. במידה ואינכם בקיאים בנושא המס, או שונאים בירוקרטיה –  אנחנו ממליצים לכם בחום להתייעץ עם רואה חשבון מומחה מס, דבר שיכול לחסוך לכם לעיתים מאות ועד אלפי שקלים בשנה. בהצלחה!

דיווח עבור עוסק מורשה